Pressemeddelelse: VSK vil styrke danskernes læseegenskaber – Vestegnens Sprog- & Kompetencecenter

Vestegnens Sprog- og Kompetencecenter går målrettet ind i kampen for at styrke danskernes læse- og regnefærdigheder

”Mere end 500.000 voksne danskere har så svage basale færdigheder i læsning og regning, at de fx har svært ved at læse simple tekster eller lægge tal sammen.”

Sådan indleder Danmarks Evalueringsinstitut deres nye undersøgelse af virksomheders rolle i forhold til at opkvalificere medarbejdernes kundskaber i dansk og matematik.

Især på Vestegnen vurderes det, at der er mange borgere med udfordringer. Men sådan behøver det ikke være. Vestegnens Sprog- og Kompetencecenter vil med Forberedende Voksen Undervisning (FVU) styrke borgernes kundskaber, både hvis man ønsker at komme i job eller uddannelse, men også i samarbejde med arbejdspladserne, så medarbejderne bliver opkvalificerede.

Derfor indleder vi nu en målrettet kampagne, for at gøre borgerne og virksomhederne opmærksomme på, at der findes tilbud der kan hjælpe dem, og bringe dem tættere på drømmeuddannelsen og drømmejobbet.

Vi har derfor lanceret indgangsportalen www.fvunu.dk hvor man kan blive klogere på hvad FVU er, høre kursisters historier, og lære hvordan man kommer i gang. Det er en vigtig opgave, der kan gavne mange borgere professionelt og privat.

Vil du høre mere om samfundsopgaven, og om hvordan vi vil løse den?

Kontaktpersoner:

Helle Vallentin
Projektchef
Tlf. direkte: 43 28 35 20
Mail: hva@brondby.dk
Lars Norborg Olsen
Forstander
Mobil +45 4040 8788
Direkte 4328 3514
Mail: lao@brondby.dk

FAKTA:

Vestegnens Sprog- & Kompetencecenter er et stort sprogcenter med afdelinger i Glostrup og på Amager.
Vi har samarbejdsaftaler med 8 kommuner: Brøndby, Albertslund, Glostrup, Hvidovre, Ishøj, Vallensbæk, Tårnby og Dragør.
Årligt har vi 2500 kursister fra over 110 nationer.
FVU-undervisning er gratis undervisning i dansk læsning og skrivning, samt matematik.

FVU-kampagne site:

Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelse:

Pressemeddelelse: VSK vil styrke danskernes læseegenskaber